Objektif utama program ini adalah seperti berikut:
- Mengenalpasti bakat-bakat pelajar untuk dibawa sebagai wakil sekolah ke persada sukan sukan ping pong seterusnya menjadi watak sekolah.
- Melahirkan “The Thinking Athlete(s)” dengan mensasarkan sekurang-kurangnya 3 orang atlit Ping Pong negara terdiri daripada atlit SK Bukit Beruntung 2 – (dalam tempoh 5 tahun).
- Memenuhi keperluan tenaga mahir dalam industri sukan, rekreasi dan kesihatan dengan menyediakan program latihan profesional.
- Menyediakan infrastruktur dan prasarana sukan Ping Pong yang lengkap dan berteknologi tinggi.
PERANCANGAN STRATEGIK
PROGRAM PEMBANGUNAN PING PONG
UNIT SUKAN SEKOLAH BUKIT BERUNTUNG 2
SASARAN
1. Perancangan Jangka Pendek
2. Perancangan Jangka Panjang
STRATEGI
UTAMA
1. Membina identiti atau watak dan budaya sukan di
sekolah
2. Memartabatkan Sukan Ping Pong Sekolah
3. Memantapkan proses pengintegrasian sukan Ping
Pong di sekolah
4. Kecemerlangan pencapaian
Fokus
Cadangan untuk
perlaksanaan di Sekolah Kebangsaan Bukit Beruntung 2
PERANCANGAN STRATEGIK
PROGRAM KEBITARAAN PING PONG
SEKOLAH KEBANGSAAN BUKIT BERUNTUNG 2 2013
BIL
|
STRATEGI
|
PELAN TINDAKAN
|
TINDAKAN SUSULAN
|
1
|
Membina identiti atau
watak dan budaya sukan di sekolah
|
1. Menubuhkan Jawatankuasa Pengurusan Sukan Ping
Pong di sekolah.
1.1 Libatkan personal yang berkepentingan di
peringkat sekolah, masyarakat setempat dan NGO.
2. Penyediaan dan penyelarasan takwim sukan,
pengurusan Bilik Operasi Sukan, pengurusan peralatan dan padang yang
terancang.
3. Menyediakan Manual Prosedur Kerja (MPK) yang
seragam bagi memudahkan urusan pengendalian dan pengurusan sukan yang
berkualiti dan setanding dengan urusan kurikulum.
3.1 Pengelolaan pertandingan.
3.2 Pemilihan.
3.3 Latihan pusat.
3.4 Pengurusan pasukan.
3.5 Kem bakat/ kursus.
3.6 Bajet kewangan.
3.7 Pelaporan dan pengumpulan maklumat.
3.8 Penilaian.
4. Penggubalan Manual Latihan Sukan Ping Pong
peringkat sekolah.
|
1. Memastikan sekolah mempunyai struktur
organisasinya dan bidang tugas yang jelas.
2. Taklimat/ mesyuarat.
3. Mengumpul maklumat dan pemantauan serta
penyeliaan sekolah.
4. Bengkel di peringkat sekolah.
5. Penguatkuasaan pekeliling/ arahan tugas.
6. Bengkel dalaman di peringkat sekolah.
|
BIL
|
STRATEGI
|
PELAN TINDAKAN
|
TINDAKAN SUSULAN
|
2
|
Memartabatkan sukan Ping Pong sekolah
|
1. Memberi pengiktirafan dan menghargai jasa-jasa
pemain Ping Pong sekolah atau jurulatih yang berjaya dengan mengadakan sudut
khas Ping Pong atau galeri dengan mencatatkan nama pemenang dan piala-piala
kemenangan dalam Kejohanan Ping Pong di tempat-tempat tertentu.
2. Membina program khas yang seragam dan standard
bersesuaian dengan kemudahan ICT yang ada bagi penyebaran dan keseragaman
maklumat khasnya dalam perkara berikut:-
2.2
Profil
jurulatih/ pemain
2.3
Pencapaian/ kejayaan/ rekod-rekod
2.4
Maklumat Pendidikan Kejurulatihan
2.5
Maklumat peralatan dan spesifikasi terkini
2.6
Pengurusan Kejohanan Ping Pong khasnya pertandingan
2.7
Borang-borang pertandingan
2.8
Lain-lain perkara yang berkaitan dengan Ping Pong.
3. Meningkatkan pendidikan kejurulatihan kepada
guru.
4. Memberikan pengiktirafan dan jaminan kepada
guru yang terlibat dengan sukan Ping Pong dari segi tugasan agar lebih
fleksibel.
5. Jaminan kepada pelajar berbakat disalurkan ke
Pusat Kecemerlangan Sukan Negeri dan Sekolah Sukan Malaysia.
|
1. Mengadakan pertandingan sudut informasi atau
galeri Ping Pong di peringkat sekolah, zon dan daerah.
2. Bengkel peringkat daerah dan negeri.
3. Mengadakan kursus secara berperingkat.
|
BIL
|
STRATEGI
|
PELAN TINDAKAN
|
TINDAKAN SUSULAN
|
3
|
Memantapkan proses
pengintegrasian sukan Ping Pong di sekolah.
|
1. Mempelbagaikan kegiatan/ pertandingan aktiviti
Ping Pong seperti:-
1.1 Peringkat sekolah
- Pertandingan antara rumah sukan/ kelab.
1.2 Peringkat zon
- Pertandingan antara sekolah di dalam zon berkenaan.
1.3 Peringkat daerah
- Pertandingan Sirkit Antara Sekolah-Sekolah .
1.4 Peringkat negeri
- Pertandingan ‘Juara Sekolah’ antara daerah.
2. Mengadakan Bengkel Sains Sukan untuk pemain
dan guru (jurulatih) yang merangkumi bidang motivasi, psikososial, pemakanan,
kecederaan sukan, biomekanik, kerjaya dan peningkatan ilmu.
3. Mengadakan program motivasi dan mental
strategydi kalangan pemain di pusat-pusat latihan kokurikulum.
|
1. Memberi penghargaan kepada guru yang aktif/
kreatif dalam bidang Ping Pong.
2. Pertandingan Sirkit Juara Sekolah.
|
BIL
|
STRATEGI
|
PELAN TINDAKAN
|
TINDAKAN SUSULAN
|
4
|
Kecemerlangan
pencapaian
|
1. Mengenalpasti bakat di kalangan pelajar
sekolah dengan mewujudkan pasukan pelapis sekolah.
2. Mengadakan latihan yang terancang, berterusan
dan sistematik sepanjang tahun.
3. Setiap sekolah mesti membuat TID (Talent
Identification) sendiri berdasarkan manual yang telah disediakan
oleh Bahagian Sukan KPM.
4. Mengambil bahagian dalam pertandingan
peringkat yang lebih tinggi yang dianjurkan oleh agensi-agensi kerajaan,
persatuan/ pertubuhan sukan atau NGO.
5. Memberi peluang kepada bekas pemain sekolah
atau orang perseorangan yang berminat melatih pasukan Ping Pong sekolah.
|
1. Hantar laporan kepada Pejabat Pendidikan
Daerah 2 kali setahun
|
No comments:
Post a Comment